אסטרטגיה שיווקית – מפת הדרכים שלכם לשיווק העסק

נמרוד רייזנר שיווק עסקים קטנים
נמרוד רייזנר
מומחה לשיווק עסקים קטנים. הבעלים של אתר טופר.

כעסק קטן או בינוני לפעמים נראה שמילים כמו אסטרטגיה שיווקית הן גדולות ומיותרות ומתאימות רק לארגוני ענק – זה לא נכון. גם עסקים קטנים יכולים להרוויח המון מגיבוש אסטרטגיה לפעולות שלהן.

אסטרטגיה שיווקית היא מרכיב קריטי להצלחה עסקית מכיוון שהיא משמשת כמפת דרכים להשגת היעדים העסקיים שהצבתם לעצמכם. אסטרטגיה שיווקית מדוייקת עוזרת לעסקים לזהות ולהבין את קהל היעד שלהם, לבדל את עצמם מהמתחרים ולהעביר בצורה יעילה את הצעת הערך שלהם.

למה בכלל חשוב שתהיה לכם אסטרטגיה שיווקית

ללא אסטרטגיה שיווקית מוגדרת עסקים עשויים להיאבק למשוך לקוחות ולשמר אותם, וכתוצאה מכך להחמיץ הזדמנויות ולהתקל בקשיים בהגדלת העסק. אסטרטגיה שיווקית בסך הכל מוודא שכל הפרסומים שלכם, כל הצעות הערך שלכם, כל המגע שלכם עם לקוחות פוטנציאליים (יכול להיות בחנות או בקמפיין באינטרנט) – הכל מסונכרן בצורה מושלמת ומוגדרת מראש. 

הרבה פעמים כשפועלים ללא אסטרטגיה שיווקית, בעלי המקצוע שאתם עובדים איתם – איש הפרסום, איש הקידום, אפילו אנשי המכירות או המוכרנים בחנות שלכם – כל אחד מפעיל את שיקול דעתו לגבי מה נראה לו נכון. זה מוביל הרבה פעמים לבלאגן גם מול הלקוח שמקבל מסרים שונים ולא מדוייקים.

טיפ מהמוחה

“לפעמים זה נשמע מפוצץ אבל בנייה של אסטרטגיה שיווקית יכול להסתכם ב2-3 פגישות שלכם עם אנשי מקצוע או הצוות שלכם ובסוף להוציא מסמך כתוב שיהיה המדריך לכל הפרסומים שלכם”

הבנת קהל היעד של העסק

אסטרטגיה שיווקית מאפשרת לעסקים לזהות מי קהל היעד שלהם ולהבין את הצרכים, ההעדפות וההתנהגות של הקהל אליו הם מכוונים. על ידי ביצוע מחקר שוק בסיסי (שיחה ודיבור על הלקוחות הקיימים לדוגמא)  וניתוח נתוני לקוחות, אפשר לקבל תובנות חשובות לגבי הדמוגרפיה, הפסיכוגרפיה והרגלי הקנייה של קהל היעד.

מידע זה מסייע בהתאמת הקמפיינים השיווקיים וליצור מסרים מותאמים לקהל היעד שלכם, וכתוצאה מכך נוצר שיפור במשיכה ושימור הלקוחות. לפעמים את המידע הזה אפשר לקבל מחברות חיצוניות או מאנשי שיווק/פרסום שמכירים ועובדים כבר שנים עם קהל היעד שלכם.

בידול מול המתחרים

בשוק תחרותי הצעה ייחודית יכולה להיות בעלת השפעה גדולה על ההצלחה העסקית. אסטרטגיית שיווק מסייעת לעסקים לזהות את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים שלהם (מה שמכונה מודל SWOT). על ידי ניתוח התחרות של השוק שלכם, אתם יכולים למקם את עצמכם בחוכמה ולבדל את עצמכם בצורה כזו שתביא לכם ערך גדול יותר ללקוח ובסופו של דבר יותר לקוחות ויותר מכירות.

בידול יכול להתבסס על גורמים כמו מחיר, איכות, חדשנות, שירות לקוחות או תדמית המותג. אסטרטגיית שיווק שבנוייה בצורה טובה מאפשרת לעסק להדגיש את הצעת הערך הייחודית שלו ולהתבלט בשוק.

מסרים מדוייקים

אסטרטגיה שיווקית מספקת מסגרת לתקשורת יעילה של הצעת הערך שלכם לקהל היעד. היא מתארת את המסרים, הערוצים והטקטיקות המרכזיות שישמשו כדי להגיע ללקוחות ו”לגייס” אותם. על ידי התאמת מאמצי השיווק עם היעדים העסקיים הכוללים, אסטרטגיית שיווק מבטיחה שהמסרים הנכונים מועברים לקהל הנכון בזמן הנכון.

גישה ממוקדת זו עוזרת לעסקים לבנות מודעות למותג, לייצר לידים ובסופו של דבר להניע מכירות.

אסטרטגיה שיווקית

הבסיס של אסטרטגיה שיווקית עוצמתית

הגדרת יעדים ברורים: הבסיס הראשון לאסטרטגיית שיווק חזקה היא לקבוע יעדים ברורים. מטרות אלו צריכות להיות ספציפיות, ניתנות למדידה, ניתנות להשגה, רלוונטיות ומוגבלות בזמן (ראשי תיבות SMART). על ידי הגדרת יעדים ברורים תוכלו להכווין את מאמצי השיווק שלכם להשגת התוצאות הרצויות. בין אם המטרה היא להגביר את המודעות למותג, לייצר לידים, להגביר את התנועה לאתר או להגדיל את המכירות, יעדים ברורים מספקים כיוון ומיקוד לאסטרטגיית השיווק.

דוגמא להגדרות יעדים:

  • הגדלת חשיפה (כולל מספרים) בעמוד הפייסבוק שלנו.
  • הגעה ל10000 נמענים בניוזלטר שלנו.
  • לעלות 20 סרטוני יוטיוב בערוץ
  • השתתפות ב3 כנסים וגיוס 200 מתעניינים במסגרתם

 

ניתוח קהל יעד: הבנת קהל היעד שלכם היא חובה לפיתוח אסטרטגיית שיווק יעילה. כחלק מיצירת אסטרטגיה שיווקית תצטרכו לבצע מחקר שוק בסיסי ולאסוף נתונים על הדמוגרפיה, תחומי העניין, הצרכים וההעדפות של קהל היעד שלהם. מידע זה יסיע לכם ביצירת הדמות של הקונים (“אווטר”) והתאמה של המסרים השיווקיים לקהל היעד שלכם. על ידי הבנת המניעים ונקודות הכאב של הלקוחות שלכם ניתן לפתח אסטרטגיות העונות ביעילות על הצרכים והרצונות שלהם.

דוגמא לקהל יעד:

  • נשים בגיל 30-45
  • תושבי הצפון בעיקר בעלי בתים פרטיים
  • בעלי 2 רכבים ויותר 

 

ניתוח תחרות: נקודה חשובה נוספת של אסטרטגיית שיווק חזקה היא ביצוע ניתוח תחרותי. ניתוח החוזקות והחולשות של המתחרים מאפשר לנו לזהות הזדמנויות ואיומים בשוק. ניתוח זה מסייע בזיהוי פערים בשוק שאפשר ואפילו כדאי לנצל, וכן בהבנה כיצד להבדיל את עצמם מהמתחרים. כשאנחנו יודעים מה המתחרים מצליחים לעשות ואיפה הם נופלים אפשר ליצור אסטרטגיות מפורטות במטרה להשיג יתרון תחרותי ולתפוס נתח שוק גדול יותר.

דוגמא לניתוח מתחרים:

  • המתחרה העיקרי שלכם פתוח בשעות אחרות (לא עובד בשישי)
  • המתחרים שלכם לא מציעים משלוח חינם
  • המתחרה אינו בעל רישיון מוכר

 

יישום פרקטי של האסטרטגיה: הבסיס האחרון והלא פחות חשוב של אסטרטגיית שיווק עוצמתית היא תוכנית היישום הפרקטי. מה שזה כולל הוא קביעה של טקטיקות השיווק והערוצים הספציפיים שישמשו כדי להגיע לקהל היעד, החלטות בנושאי פרסום, יחסי ציבור, שיווק דיגיטלי, מדיה חברתית, שיווק תוכן ועוד. תוכנית היישום צריכה לקחת בחשבון את התקציב, המשאבים וציר הזמן העומדים לרשותכם. על ידי בחירה קפדנית של הטקטיקות והערוצים הנכונים, זה הבחלט אפשרי לבצע ביעילות את אסטרטגיית השיווק שלכם ולהשיג את היעדים שהצבתם.

דוגמא לתוכנית:

  • השקעה של 2000 ש”ח בחודש בקמפיין פייסבוק
  • כתיבה של 5 מאמרים מקצועיים והפצתם על ידי חברה או לבד
  • בנייה של דף נחיתה חדש למוצר חדש

 

איך אסטרטגיית שיווק באינטרנט יכולה להגביר את חשיפת העסק

לא קשה לשים לב שהיום כמעט הכל כבר קורה באינטרנט ואיך לא – כמובן גם השיווק, אסטרטגיית שיווק דיגיטלית היא בגדר חובה לעסקים שמכוונים להרחיב את החשיפה שלהם ולהתחבר לקהל גדול יותר (במיוחד כשמדובר בקהל צעיר יותר)

על ידי יישום אסטרטגיית שיווק באינטרנט תוכלו  למנף ערוצים דיגיטליים שונים לקידום המוצרים או השירותים שלכם. ערוצים אלו כוללים קידום אתרים (SEO), שיווק במדיה חברתית, שיווק בדואר אלקטרוני, שיווק באמצעות תוכן ושיווק ממומן. כל ערוץ שיווק מציע יתרונות ייחודיים ומאפשר התאמה למגוון רחב של קהלים.

אחד היתרונות המרכזיים של אסטרטגיית שיווק אינטרנטית היא היכולת למקד נתונים דמוגרפיים ספציפיים. באמצעות כלים כמו ניתוח ברשתות החברתית ומעקב אחר אתרים, יש אפשרות לאסוף נתונים על העדפות, התנהגות ותחומי עניין של הקהל שלכם. מידע זה מאפשר ליצור קמפיינים שיווקיים מותאמים אישית בדיוק לקהל היעד, מה שכמובן מגדיל את הסיכויים למעורבות ובסוף להמרה.

יתר על כן, אסטרטגיית שיווק אינטרנטית מאפשרת לעסקים להגיע לקהל שלהם בכל זמן ומכל מקום. שלא כמו שיטות שיווק מסורתיות (והמיושנות), קמפיינים שיווקיים בערוצי הדיגיטל “עובדים”  24/7, מה שמאפשר חשיפה ואינטראקציה מתמשכת. נגישות זו עוזרת לכם להישאר מחוברים לקהל ולבנות מערכות יחסים מתמשכות המובילות לתחושת נאמנות בקרב הלקוחות ויכולה כמובן להביא גם לקוחות חוזרים.

בנוסף, אסטרטגיית שיווק מקוונת מציעה רמה גבוהה יותר של מדידה וניתוח. עם כלים כגון Google Analytics, אפשר לעקוב ולנתח את הביצועים של מסעות הפרסום השיווקיים שלכם. כלים אלו מאפשרים לעקוב אחר תנועת האתר, שיעורי ההמרות, שיעורי קליקים ומדדים אחרים שעוזרים לנו המפרסמים לקבל מידע חשוב לגבי האפקטיביות של האסטרטגיות שלנו. גישה כזו שמונעת מנתונים מאפשרת לכם לבצע אופטימיזציה של מסעות הפרסום בזמן אמת ולקבל החלטות מושכלות על סמך התוצאות בפועל ולא השערות וניחושים.

לקחת ייעוץ אסטרטגי שיווקי - האם זה כדאי?

ייעוץ שיווקי אסטרטגי ממלא תפקיד מכריע בפיתוח ובביצוע של אסטרטגיות שיווק יעילות. עם המומחיות והידע שלהם בתעשייה יועצי שיווק יכולים לספק תובנות חשובות, הנחיות והמלצות לשיפור מאמצי השיווק של החברה. אבל האם שכירת יועץ שיווק שווה את ההשקעה?

אולי הדבר המשמעותי ביותר שיועץ שיווק מביא לשולחן היא נקודת מבט חיצונית. יש להם ניסיון רב בעבודה עם תעשיות ועסקים שונים, מה שנותן להם נקודת מבט רעננה ולא משוחדת. פרספקטיבה זו מאפשרת להם לזהות תחומים פוטנציאליים לשיפור, לחשוף הזדמנויות לא מנוצלות ולספק פתרונות חדשניים שאולי התעלמו מהם מבפנים.

יועצי שיווק גם מיומנים במחקר וניתוח שוק. הם יכולים לערוך מחקר שוק יסודי ולהבין את הטרנדים בתעשייה, המצב של המתחרים והתנהגות הצרכנים. מידע זה חשוב מאוד ביצירת אסטרטגיה שיווקית המותאמת לקהל היעד המבטיחה שהמסרים יגיעו באפקטיביות ללקוחותיהם.

בנוסף, ליועצי השיווק יש ידע מעמיק בערוצי שיווק ובטכניקות השונות, הם נשארים מעודכנים במגמות השיווק הדיגיטלי העדכניות ביותר. מומחיות זו מאפשרת להם להמליץ על טקטיקות השיווק המתאימות ביותר להשגת המטרות שעוצבו ולמקסם את ההחזר על ההשקעה (roi).

יתר על כן, יועצי שיווק יכולים לעזור לעסקים לייעל את מאמצי השיווק שלהם ולמטב את המשאבים. הם יכולים לזהות אזורים שבהם משאבים מתבזבזים או מוקצים לא נכון ולספק המלצות לאסטרטגיות שיווק יעילות וחסכוניות יותר. זה יכול להביא לחיסכון משמעותי לעסק בטווח הארוך.

לבסוף, יועצי שיווק יכולים לספק הדרכה ותמיכה לאורך תהליך היישום של האסטרטגיה השיווקית. הם יכולים לעזור לעסקים להתמודד עם האתגרים, לעקוב אחר ההתקדמות ולבצע התאמות לפי הצורך. התמיכה השוטפת שלהם מבטיחה שהאסטרטגיה השיווקית תישאר יעילה וניתנת להתאמה למצב השוק המשתנה.

טיפ מהמוחה

לפני שאתם מגיעים ליועץ אסטרטגי, שבו בעצמכם והגדירו מה המטרות העסקיות שלכם, מה אתם מאמינים בו ורוצים להשיג וגם פרטו את היכולות שיש לכם. רק אחר כך פנו ליועץ”

כמה עולה אסטרטגיית שיווק: השקעה או הוצאה?

העלות של אסטרטגיית שיווק יכולה להיות מורכבת ותלויה בגורמים שונים כמו גודל העסק, התעשייה, קהל היעד והיקף האסטרטגיה. חשוב לראות בכך השקעה ולא רק הוצאה, אסטרטגיית שיווק המבוצעת בצורה הנכונה יכולה להניב תשואה משמעותית ולתרום לצמיחה והצלחת העסק שלכם בטווח הארוך.

העלות משתנה גם כתלות במשאבים לדוגמא עסקים מסוימים עשויים להשתמש במשאבים הקיימים שלהם מבלי עזרה חיצונית מה שכמובן יכול לעזור בהפחתת העלויות, אבל חשוב לקחת בחשבון את העלות של הפניית זמן ומשאבים הרחק מפעילויות הליבה העסקיות.

לחלופין, ניתן לשכור סוכנות שיווק או יועץ כדי לפתח וליישם את האסטרטגיה. עלות השירותים שלהם יכולה לנוע בין כמה אלפי שקלים לעשרות אלפים, תלוי במורכבות ובהיקף האסטרטגיה. חשוב להעריך ביסודיות את המומחיות והרקורד של הסוכנות או היועץ כדי להבטיח שאתם מקבלים תמורה עבור ההשקעה שלכם.

כמה יעלה יועץ שיווקי אסטרטגי:

עסק קטן מאוד (1-5 עובדים) עסק קטן (5-20 עובדים)
ייעוץ אסטרטגי שיווקי (על ידי יועץ באופן חד פעמי) 4000-10,000 ש”ח 8000-15,000 ש”ח
ליווי חודשי קבוע על ידי היועץ 2000-4000 ש”ח לחודש 3000-5000 ש”ח לחודש

בנוסף לעלויות המוקדמות, יש לקחת בחשבון את ההוצאות השוטפות הקשורות לביצוע האסטרטגיה. זה כולל עלויות עבור קמפיינים פרסומיים, יצירת תוכן, ניהול המדיות החברתיות ופעילויות שיווקיות אחרות. הקצאת תקציב להוצאות השוטפות הללו היא חשובה בכדי להבטיח האפקטיביות של מאמצי השיווק.

למרות שחשוב להקפיד על תקציב, חשוב לא פחות להתמקד בהחזר הפוטנציאלי על ההשקעה. אסטרטגיית שיווק מקצועית ומותאמת יכולה ליצור לידים, להגביר את המודעות למותג, להניע מכירות, ובסופו של דבר להגביר את ההכנסות. חשוב לעקוב ולמדוד את התוצאות של עבודת השיווק כדי להעריך את יעילות האסטרטגיה ולבצע התאמות לפי הצורך.

אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית לדוגמא

הדוגמא הבאה מתייחסת לאסטרטגיה שיווקית לרשתות חברתיות עבור מותג מיצים אורגני חדש.

מטרות

להגביר את המודעות למותג: להשתמש בפלטפורמות הרשתות החברתיות כדי להציג את המותג המיץ החדש לקהל יעד דמוגרפי של צרכנים בעלי מודעות לבריאות בגילאי 25-45.

קידום מכירות: המרת המעורבות למכירות באמצעות מבצעים ואפשרויות הזמנה באתר האינטרנט.

טקטיקות

פרסום ברשתות החברתיות: השקת קמפיינים ממוקדים על פלטפורמות כמו Instagram ו- Facebook, המציג את היתרונות האורגניים והבריאותיים של המיצים. שימוש בתמונות וקטעי וידאו מושכים חזותית של המוצרים.

שיתופי פעולה עם משפיענים: יצירת שותפות עם משפיענים בתחום הבריאות ולייפסטייל כדי להגיע לקהל רחב יותר אך ממוקד. לאפשר למשפיענים לחלוק את החוויות שלהם עם המוצר תוך התמקדות בטעם והיתרונות בריאותיים.

שיווק תוכן: ליצור תוכן מרתק ואינפורמטיבי סביב חיים בריאים והיתרונות של מיצים אורגניים. כתיבת פוסטים בבלוג האתר, אינפוגרפיקיות וסרטונים קצרים ברשתות החברתיות ובאתר האינטרנט של המותג.

מבצעים והנחות: להציע הנחות לזמן מוגבל או חבילות כדי לעודד ניסיון ורכישה. עריכה של תחרות שבה המשתתפים יכולים לזכות באספקת מיץ של חודש על מנת לחלוק את מסע הכושר שלהם.

מעורבות הלקוח: יצירת קשר עם הלקוחות באמצעות הרשתות החברתיות, שיתוף תוכן שנוצר על-ידי המשתמשים (UGC) ויצירת אתגרים לקהילה.

ניתוח והתאמה

לפקח באופן קבוע על הביצועים של כל מסעות הפרסום באמצעות כלי ניתוח.

להתאים את האסטרטגיות בהתבסס על התוכן שמבצע את הביצועים הטובים ביותר ועל המשוב שהתקבל מהקהל.

התוצאות הצפויות

הגדלת העוקבים והמעורבות בפלטפורמות המדיה החברתית.

תנועה גבוהה יותר באתר שמובילה להגדלת המכירות.

זיהוי מותג חזק בקרב קהל היעד.