10 אסטרטגיות שיווק לעסק קטן – תתחילו כבר היום!

דנה ישעיהו
דנה ישעיהו
מומחית בניהול קמפיינים ושיווק דיגיטלי

הימנעו מטעויות שיווק של עסקים קטנים והשיגו מטרות לטווח ארוך על־ידי בחירת אסטרטגיות השיווק הנכונות.

היום ברור לרובנו, שגם אם יש לנו מוצר טוב ושנים אנחנו כבר נותנים שירות מדהים ללקוחות שלנו או כולם מכירים אותנו באזור – בלי שיווק טוב וחזק בכל הפלטפורמות – יהיה לנו קשה לשרוד. בתור בעלים של עסק קטן, אתם גם יודעים שלחזון ולתוכניות שלכם יש חשיבות עליונה. כדי להקים בסופו של דבר עסק מצליח, תצטרכו תוכנית עסקית מוצקה מקיפה הכוללת גם תוכניות פיננסיות וכן תוכניות שיווק.

כבעלי עסק אתם יודע כי שיווק עשוי להיות מהלך קשה. זה נראה כאילו כולם מתחרים על תשומת לב, ובמצב כזה קשה לבלוט כשונה וייחודי. כל יום אנחנו פותחים את הטיקטוק, אינסטגרם וקופץ לנו עסק אחר, הרבה פעמים כזה שאנחנו אומרים “אנחנו יותר טובים ממנו” – אבל השיווק בסופו של דבר קובע מי יצליח.

בין אם אתם מטפלים בעניין השיווק בעצמכם או שיש לכם מחלקת שיווק, קיימות מספר אסטרטגיות שיכולות להגביר את הנראות שלכם ואת המודעות למותג שלכם מצד הלקוחות. מוכנים ללמוד עוד? המשיכו לקרוא על 10 אסטרטגיות שיווק לעסקים קטנים, אסטרטגיות שאכן עובדות.

1. דעו כיצד למקד את הקהל שלכם

כשמדובר בשיווק עסק קטן, חשוב להתמקד בקהל הלקוחות הנכון. על ידי פיתוח אסטרטגיה המתמקדת בלקוח האידיאלי שלכם, תוכלו להגיע ליותר אנשים שצפויים להיות מעוניינים במה שיש לכם להציע. אז איך עושים את זה? הנה כמה טיפים למיקוד יעיל של הקהל שלכם:

  • הכירו את שוק היעד שלכם.
  • הגדירו את הנישה שלכם.
  • חקרו את המתחרים שלכם.
  • צרו את פרופיל הלקוח האידיאלי עבורכם.
  • השתמשו בנתונים דמוגרפיים (גיל, מין, השכלה)
  • הגדירו את פלח השוק שלכם.
  • צרו מסרים שיווקיים שיתאימו לעסק שלכם.
  • אל תשכחו לבצע גם שיווק לא מקוון.
טיפ מהמומחים

“ככל שאתם יודעים יותר על המתחרים שלכם, מה הם עושים ומה מצליח להם, כך יהיה לכם יותר מידע שיאפשר לכם לבנות קמפיין מתקדם ומוצלח יותר משלהם”

2. שפרו את כישורי השיווק שלכם באמצעות אימיילים קרים

שליחת דואר אלקטרוני היא אחת האסטרטגיות היעילות ביותר לשיווק עסקים קטנים. זוהי דרך מצוינת להתחבר אל לקוחות פוטנציאליים שאולי לא מכירים את העסק שלכם. הנה כמה עצות לשיווק העסק הקטן שלכם באמצעות מיילים קרים (הכוונה מיילים שאתם יוזמים את הפנייה ולא מיילים תגובה לפניית לקוח):

  • התחילו על ידי יצירת רשימה של לקוחות פוטנציאליים.
  • הכינו טיוטת הודעת דוא”ל מושקעת ומועצבת שתציג את העסק שלכם ותסביר מדוע אתם חושבים שהמוצרים או השירותים שלכם יתאימו לאותו נמען.
  • שלחו את ההודעה, ובמידת הצורך המשיכו לטפח עניין בעזרת שיחות טלפון.
  • עקבו אחר התוצאות שהשגתם ושנו את האסטרטגיה שלכם לפי הצורך.
  • כמובן שאסטרטגיה זו מתאימה לסוגי עסקים מסויימים בהם יש סיכוי גבוה שהלקוח קורא מיילים והדברים עוברים במייל. מומלץ במיוחד לעסקים בתחום B2B (עסקים שמוכרים לעסקים אחרים)

3. פרסם את העסק שלך באינטרנט

כשזה נוגע לפרסום העסק שלכם, יש כמה אסטרטגיות שונות שבהן תוכלו להשתמש. עם זאת, לא כל האסטרטגיות האלה יהיו יעילות באותה מידה ספציפית עבור העסק שלכם. כדי למצוא את אסטרטגיית השיווק הדיגיטלי הטובה ביותר עבורכם, תצטרכו לערוך קצת מחקר ולנסות כמה טקטיקות שונות.

אחת הטקטיקות הפופולריות ביותר לשיווק באינטרנט היא פרסום במדיה החברתית. זה כרוך בשימוש בפלטפורמות כמו Facebook, Twitter ו־LinkedIn. אתם יכולים ליצור מודעות שמכוונות לאנשים באזור גיאורפי ספציפי, או שאתם יכולים פשוט לפרסם על העסק שלכם באפליקציות שונות במדיה החברתית.

מאחר שרוב האנשים משתמשים בעיקר במכשירים הניידים שלהם במהלך רוב שעות היום, שימוש בפוסטים במדיה חברתית או ב־Google Ads לקידום המותג שלכם עשוי להיות רעיון שיווקי טוב יותר מאשר שימוש במאמצי דואר ישיר. בנוסף, חשוב לזכור שהאינטרנט משמש גם כמרכז שיווקי הפועל בשיטת “מפה לאוזן”, ובו מתפרסמות ביקורות והמלצות רבות על בסיס חוויות אישיות (לדוגמא באתרים כמו טופר או מידרג). גם זה יכול לפעול לטובתכם אם יש לכם נוכחות ברשת ואפשרות להשאיר ביקורות.

“המטרה היא לא ‘לגרום לקישורים שלכם להיראות טבעיים’; המטרה היא שהקישורים שלכם יהיו טבעיים” (עידן בן אור, מנהל סוכנות שיווק ריגו, מתמחים בקידום אורגני)

4. היעזרו במשפיעני רשת כדי להעלות את המודעות למותג שלכם

כשמדובר בשיווק, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להתעלם מהכוח העצום שיש למשפיעי רשת. משפיענים הם אנשים עם קהל עוקבים גדול באינטרנט שיכולים להשפיע על הדעות של העוקבים שלהם. במילים אחרות, אם משפיען רשת מקדם את המוצר או השירות שלכם, העוקבים שלו קרוב לוודאי ישימו לב לכך.

ישנן מספר דרכים לעבוד עם משפיענים כדי להעלות את המודעות לעסק הקטן שלכם. אפשרות אחת היא לפנות אליהם ישירות ולבקש מהם להצטרף לקמפיין שיווקי לקידום המוצר או השירות שלכם. אפשרות נוספת היא לשתף פעולה עם סוכנות שיווק בעלת השפעה שיכולה לקשר אתכם למשפיענים המתאימים ביותר למותג שלכם.

5. שתפו פעולה עם עסקים מקומיים

אחת הדרכים הטובות ביותר לשווק את העסק הקטן שלכם היא לשתף פעולה עם עסקים מקומיים אחרים. כאשר אתם מתחברים אל עסקים אחרים באזור שלכם, אתם יכולים לחלוק יחד משאבים ולקדם אחד את השני באמצעות הפניית לקוחות זה אל זה. ניתן גם לשתף פעולה ביוזמות שיווק ובאירועים שונים (הפטלפורמה של BNI לדוגמא)

כדי להתחבר לעסקים מקומיים, תצטרכו להכיר את בעלי עסקים אחרים באזור שלכם ולהציג את עצמכם בפניהם. השתתפו באירועים עסקיים והצטרפו לפורומים ולקבוצות רשת המתמקדים בשיתוף פעולה בקרב העסקים המקומיים. אתם יכול גם לפנות ישירות לעסקים מקומיים ולהציע לשתף עימם פעולה.

6. הציעו תמריצים, מבצעים והנחות

תוכלו להציע הנחות על אחוז מסוים מהמוצרים או השירותים שלכם או אפילו לספק פריט חינם על כל רכישה. תוכלו גם להציע ללקוחותיכם מנויים או תוכניות נאמנות, אשר יעניקו להם תגמולים עבור רכישות חוזרות ונשנות. לא משנה באיזה תמריץ או הנחה תבחרו להשתמש כדי לשווק את העסק שלכם, ודאו שזה אכן יעניק ללקוחותיכם ערך אמיתי וממשי.

7. צרו רשימת דיוור לדואר אלקטרוני

בניית רשימת דיוור אינה משימה קשה. זה לא מצריך מכם הרבה זמן או כישורים מיוחדים כלשהם. רשימת דיוור תוכל לחסוך לכם הרבה זמן יקר בעתיד. הנה כמה רעיונות לבניית הניוזלייטר הראשון שלכם:

  • הציעו משהו בעל ערך (ובדרך כלל בחינם), כמו ספר אלקטרוני, וובינר בחינם או קוד קופון להצטרפות לרשימת התפוצה שלכם.
  • בקשו מגולשים שממלאים טפסים מסוימים באתר האינטרנט שלכם לבחור לקבל מכם עדכונים באמצעות הודעות לדואר האלקטרוני.
  • השתמשו בפלטפורמות השונות במדיה החברתית כדי לפרסם לעולם עד כמה אתם נרגשים להשיק את המוצרים או השירותים החדשים שלכם, ושתפו היכן ניתן להירשם עבורם באמצעות קישורים המובילים ישירות לטופס ההרשמה.
  • כללו טופס הרשמה בכל דפי האתר שלכם ובכל פוסט.

8.שיווק אוטומטי

ניהול עסק קטן יכול לעיתים קרובות, ובעיקר בתחילת הדרך, להיות מופע של אדם אחד. וזה טבעי, כי אתם רוצים שהכול יהיה בשליטה ורוצים לדעת מה קורה עם כל דבר בעסק. אבל דווקא מכיוון שלכם ולעובדים שלכם יש כל כך הרבה מה לעשות, אוטומציה יכולה להיות בדיוק מה שאתם צריכים כדי להגביר את יעילות העסק ולשמור על עקביות בתקשורת עם לקוחותיכם.

אוטומציה יכולה גם לעזור לכם ולצוות שלכם לקבל בחזרה זמן יקר ערך, אותו ניתן (ומומלץ!) להשקיע במשימות נוספות בעבודה, בשיתופי פעולה ובמחשבה יצירתית שיכולים לתרום רבות להתקדמות העסק וגדילתו.

שקלו להשתמש בפלטפורמות אוטומציה עבור:

  • לוחות שנה של תוכן במדיה החברתית (תוכן שיפורסם באופן אוטומטי בחגים, באירועים מיוחדים)
  • שיווק בדוא”ל (עגלות קניות של מסחר אלקטרוני ועגלות נטושות, ורשימות תפוצות של דואר אלקטרוני).
  • הודעות SMS (תוכניות נאמנות, הנחות והודעות אודות המשלוח).

9. השקיעו באופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO)

אסטרטגיה פופולרית נוספת של שיווק באינטרנט היא אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO). זה כרוך באופטימיזציית האתר שלכם, כך שיגיע לדירוג גבוה יותר במנועי החיפוש (בעיקר גוגל) ויופיע בראש תוצאות החיפוש. על ידי השקעה ב־SEO  תוכלו לשפר את הדירוג הכללי של האתר ולמשוך אליו יותר ויותר גולשים ומבקרים.

ישנן טכניקות SEO רבות ושונות בהן ניתן להשתמש, וחשוב לבחור את הטכניקות הנכונות עבור העסק שלכם. כמובן שאתם יכולים ללמוד על התחום, יש המון סרטונים ומומחים בתחום (לאחרונה ראיתי את הסרטונים של גרישה פיינברג שעושה עבודה טובה להסביר SEO לבעלי עסקים – https://www.facebook.com/grisha.fainberg). וכמובן שאם יש לכם תקציבים גדולים יותר מומלץ לפנות לחברת שיווק שמתמחה בSEO. 

אם אין לכם תקציב גבוה לשיווק, בדקו את חמשת הכלים הבאים לשיווק עצמי:

נמרוד רייזנר שיווק עסקים קטנים
טיפ מהמומחים

“גם אם אתם מתכוונים לשכור חברת שיווק חיצונית עבור SEO, אני מאוד מאוד ממליץ לראות קצת סרטונים ולקרוא קצת שתדעו מה לדרוש מהחברה שלכם. אל תסמכו בעיניים עצומות על אף אחד.” (נמרוד רייזנר, מומחה לשיווק דיגיטלי וקידום, בעלים של אתר טופר)

10. בלוג בנושא הטרנדים והאירועים האחרונים הקשורים לנישה העסקית שלכם

בלוגים או פשוט כתיבת תוכן הם דרכים מצוינות להתחבר ללקוחות שלכם ולשתף איתם מידע על העסק שלכם. כאשר אתם כותבים בלוג על המגמות והטרנדים האחרונים, על סיפורי חדשות ואירועים הקשורים לנישה העסקית שלכם, לקוחות פוטנציאליים יכולים ללמוד יותר עליכם ועל מה שאתה מציעים. זה יכול לעזור לכם למשוך לקוחות חדשים לעסק ולבנות בסיס אמון חזק עם לקוחות קיימים.

“שיווק כבר לא עוסק בדברים שאתם מייצרים אלא בסיפורים שאתם מספרים” (סת’ גודין, יזם, מרצה, כותב רבי מכר ומשווק דיגיטלי מזה שני עשורים)

דוגמאות לעסקים שאימצו אסטרטגיות שיווק מנצחות

  • חברת דולר שייב קלאב (Dollar Shave Club) הצליחה לקדם את עסקיה באופן מרשים באמצעות סרטון ויראלי מצחיק שחשף את המותג שלה. הסרטון יוצא הדופן בסגנונו הכובש צבר מיליוני צפיות וסייע להפוך את החברה למבוקשת. כך בנתה החברה נוכחות ברשת ומעורבות חזקה עם לקוחותיה על ידי שיווק תוכן ויראלי איכותי. 
  • חברת הלבשת התינוקות Präa קידמה את מותגה באופן יצירתי באינסטגרם. הם יצרו תוכן ויזואלי מרהיב, ערכו מבצעי הגרלות וסיפקו תכנים מקוריים, כמו טיפים להורות. כך הם בנו קהילה גדולה של עוקבים מעורבים שסייעה להם להגדיל את כמות המכירות של החברה. 
  • חברת האנימציה רובלוקס מצאה דרך חדשנית לשווק את עצמה דרך פלטפורמת משחקי המחשב שלה. הם שכנעו את המפתחים לתרגם את המשחקים לשפות שונות, כך שילדים בארצות שונות יכלו ליהנות מהם. תרגום המשחק סייע להגדיל את החשיפה וההכנסות של החברה באופן משמעותי. 
  • חברת הלבשת הספורט לולולמון עשתה שימוש חכם ביוטיוברים מובילים והשגת שיתופי פעולה איתם. היא שידרה סדרה של סרטונים בהשתתפות יוטיוברים ושחקנים מפורסמים שהציגו את מוצריה. כך חשפה את המותג שלה לקהלים חדשים והגבירה את המודעות והתדמית. 
  • חברת היזמות Glossier השכילה לבנות סביבה קהילה של צרכניות נלהבות. דרך ערוצים שונים, כמו רשתות חברתיות ובלוגים, הם יצרו תוכן רלוונטי לקהל לקוחותיהם ואפשרו להם להשפיע על התכנים והמוצרים החדשים שהם משווקים. הסינרגיה בין המותג לצרכנים יצרה נאמנות ומעורבות גבוהה מצד שני הצדדים.

מוכנים לבנות את העסק הקטן שלכם?

ככל שהעסק הקטן שלכם הולך וגדל, מאמצי השיווק שלכם נעשים חשובים יותר. אתם צריכים להבין היטב את קהל היעד שלכם, ליצור ערוצי שיווק מרובים, לשמור על מאמצי שיווק תוכן בצורה עקבית, ולעקוב אחר מערכת הודעות המתאימה למטרות המותג שלכם.

משום כך השיווק באינטרנט הוא כלי כל כך חיוני לעסקים קטנים שיכול לסייע להם ליצור נוכחות, להגדיל חשיפה, להגיע ללקוחות חדשים וליצור קשרי לקוחות משמעותיים – הכל תוך התאמה מרבית לצרכים העסקיים ומיקוד משאבים באופן חכם ויעיל.